Христо Попов
В откровение е казано, че, от издаване на указа (от исхода словесе) до идването на Христос-Старейшина като проповедник между народа, ще изминат 69 седмици или 483 години: така действително и било (от издаване на указа до рождението на Христос се изминали 453 години; от рождението до идването Му на Йордан при Иоан – 30 години, всичко 483 години). През първите седем седмици, тоест в течение на 7х7=49 години след издаване на указа от Артаксеркс ще се възобнови Иерусалим и ще се приведе в предишното състояние, в което той се намирал до плена. След изтичане още на 62 седмици, тоест 434 години след възобновяване на Иерусалим, ще последва смъртта на Иисус Христос. Последната, тоест 70-та, седмица е назначена за свързване на нов завет с мнозина от евреите. Така и станало. Повече от 3 години Иисус Христос приготвял евреите да встъпят в Църквата; същото правели в останалото време от тази седмица и неговите апостоли, които, до убиване на архидякон Стефан с камъни, не проповядвали между езичниците. Пренасянето на проповедта от юдеите към езичниците може да се счита за край на 70-тата седмица, когато оправданието се явило за всички – за юдеи и за езичници.
След всичко това щяло да настъпи запустяване на старозаветното светилище и разрушение на града от войските на вожда. В 70-та година след Рождество Христово римският пълководец Тит при разрушение на града заповядал на войниците да пощадят храма. Но войниците, във всичко послушни на своя любим вожд, този път не изпълнили неговата заповед: храмът бил изгорен. От Иерусалим не останал камък на камък.
Послепленна съдба на еврейския народ във връзка с историята на езическите народи. Глави 10, 11 и 12-та
Изложеното в посочените три глави пророчество се отнася към числото на най-бележитите по своите подробности откровения, които впоследствие с пълна точност са оправдани от историята. В него не достигат само собствени имена, за да получи то точност и ясност на историческото повествование.
В 3-тата година от царуването на Кир, Даниил, след триседмичен пост, в 24-тия ден на първия месец бил на брега на река Тигър и се удостоил със следното видение. Пророкът видял ангел, пред когото от страх паднал на земята (10:2-9), но явилият се го дигнал и му обяснил, че той закъснял три седмици, защото бил задържан от княза (от ангела хранителя) на персийското царство, против когото сега останал Михаил, архангела на юдейския народ, а сам той дошъл да открие на Даниил, какво ще се случи с неговия народ в бъдеще (10:10-14). След като ободрил още веднъж пророка със своите грижи за благото на юдейския народ и със застъпничеството на архангел Михаил (10:15-21), явилият се открил на Даниил, че в Персия, под владичеството на която се намират всички юдеи, след Кир ще се явят още трима царе (Камбиз, Лъжесмердис и Дарий Истасп), при които делата ще си вървят както по-рано, а след тях ще се яви четвърти цар (Ксеркс), който ще надмине всички със своето богатство и ще въстане против гръцките царства (11:1-2). От последните пък ще излезе храбър и могъщ цар (Александър Македонски), който ще действа по своя воля, но скоро ще падне; царството му ще бъде разделено на четири части (между неговите четирима пълководци) и (следователно) ще мине не на неговото потомство (11:3-4). От военачалниците на гръцкия цар южният владетел (египетският) ще бъде силен, но другият или северният (сирийският) ще бъде още по-силен (тук е думата за египетския цар Птоломей І Лаг и сирийския Селевк І Никатор, които помежду си постоянно воювали за първенство, и Палестина, която лежала между тях, преминавала от едни ръце в други, – от Сирия към Египет и обратно). След едно взаимно неизносно съперничество египетският и сирийският царе ще се опитат да свържат съюз посредством роднински връзки: дъщерята на южния цар (Вероника, дъщеря на Птоломей Филаделф) ще бъде омъжена за северния цар (Антиох Теос); това, обаче, не ще докара мир, защото Антиох ще изгони Вероника и южният цар отново ще започне война против северния, като ще има отначало успех (11:5-8). Но след това северният цар ще възтържествува, и войната ще продължава с голямо ожесточение и променливо щастие при техните приемници, като ще засяга от време на време и Юдея (11:9-20), докато, най-после, на сирийския престол се възкачи незаконен наследник и презрян грабител (Антиох Епифан); той ще действа коварно и злобно, при това с небивал дотогава успех (11:21-24). Ще въстане той против южния цар, който ще го посрещне с голяма войска и не ще може да му противостои (11:25-26). Тогава те двамата ще наченат да интригуват един против другиго; северният цар ще победи и с голяма плячка ще се върне в отечеството си; след това отново ще отиде против южния цар, но, като дойдат китийците (римската флота), той ще се убои и ще се върне в своята земя (11:27-30). В порива на своята свирепост, той ще се обърне срещу съставящите светия съюз (юдеите): ще оскверни тяхното светилище, ще прекрати обикновените всекидневни жертви, ще постави в него идоли и ще скланя вярващите да отстъпят от Бог: Подпомогнати от други (от братята Макавеи), няма да се поддадат и храбро ще се защитават, макар и да паднат под меч (11:31-35). В своето нечестие и гордост северният цар ще стигне дотам, че, от презрение към истинския Бог и своите собствени богове, ще обяви себе си за бог (11:36-39). В последно време той отново ще започне война: ще завладее и Юдея, ще ограби Египет, но слухове от изток и север (слухове за въстание и измяна в неговите северни и източни области) ще го заставят да се върне, и тогава той ще умре (11:40-45). Сред всички тези бедствия, избраният Божий народ ще бъде подложен на тежко изпитание и даже на голяма опасност – съвсем да загине, но архангел Михаил, пазител на юдейския народ, ще защити своите хора и сред тези нечувани и никога преди небивали преврати и бедствия, от които праведниците още по-добре ще се очистят (12:1-3). След това пророкът получава повеление да запише това откровение в книга и да го запечата, тоест да го остави без обяснения, така като за благомислещите (праведниците, които ще се очистят посредством изпитанията) всичко в него ще бъде ясно в свое време при настъпване на онова време, избраният Божий народ ще се подложи отпърво на тежко, макар и на непродължително (1290 дни), изпитание, а след това известно време (1335 дни) ще види по-благополучни дни (12:11-12). Накрая пророкът получава ново разяснение относно онова, че до пълното осъществяване на полученото от него откровение, ще измине много време, така че, пророкът не ще доживее до настъпването на това време; но, при свършека на света, той ще оживее, за да получи своята награда (12:13).
Трябва да влезете, за да коментирате.